رموز اسماء الهی (در بیان شرایط و آثار ذكر)
قسمت سوم: راه يافتن به امور پنهاني
رموز اسماء الهي (2) همه مردم او رادوست مي دارند
در اين قسمت به بيان گوشه اي از معاني عميق و آثار عجيب صفات «حليم »، «خبير »، «عليم» ، «حکيم» ، «بصير» ، «سميع» ، «حميد» ، «غني» ، «واسع »، «رؤوف» ، «بَديعُ الَّسمواتِ وَالأَرضِ »، «قابض» ، «باسط »،« قريب» ،« قدير» ، «توّاب» ، خواهيم پرداخت.
14- حليم( هميشه بردبار)
وَ اللهُ غَفُورٌ حَليمٌ (و خدا، آمرزنده و بردبار است.(1) )
خداوند، حليم است. يعني در مجازات تبهکاران تعجيل( شتاب) روا نمي دارد و در مقابل جهالت بندگان، بسيار صبور است.
خواص:
براي پيدا کردن آرامش، بردباري و صبر در مقابل مشکلات، افراد و غيره در هر روز 88 مرتبه ذکر« يا حليم» خوانده شود.
15- خبير( هميشه آگاه)
وَ اللهُ بِما تَعمَلُونَ خَبيرٌ (همانا خدا بدانچه مي کند داناست. (2))
خبير به عالمي اطلاق مي شود که به باطن همه اشياء علم دارد و واقف به کليه امور مخلوقات است.
خواص:
1- جهت راه يافتن به امري پنهاني هر روز 100 مرتبه ذکر « يا خبير» گفته شود.
2- براي پي بردن به يک امر نهان- حتي امور برزخي و اطلاع پيدا کردن از حضرت مهدي( عج) – 812 مرتبه ذکر« يا خبير» خوانده شود.
16- عليم( هميشه دانا)
« أنَّ اللهَ بِکُلِّ شَيءٍ عَليمٌ (هر آينه خداوند به هر چيز، داناست. (3))
علم حضرت احديت اضافه بر ذات او نيست بلکه عين ذات اوست، لذا خداوند، اموري را که مخلوقات، توان درک آنها را ندارند درک مي کند و چيزي از او پنهان نبوده و نيست و هيچ مانعي او را از فهم و ادراک مطالب عاجز نمي گرداند ولي براي مخلوق چنين ناتواني و عجزي وجود دارد.
خواص:
1- براي برخوردار شدن از علم اشراقي( علمي که اکتسابي نيست)(4) در هر روز 150 مرتبه « يا عليم» خوانده شود. بهترين وقت براي گفتن اين ذکر، هنگام سحر مي باشد و حداقل تعداد اين ذکر 10 مرتبه در روز است. العِلمُ نُورٌ يَقذِفُهُ اللهُ في قَلبِ مَن يَشاءُ. (5)( دانش حقيقي، نوري است که خداوند پرتو آن را در دل هر کس که بخواهد مي افکند. )
17- حکيم( راست گفتار و درست کردار)
انَّکَ انتَ العَليمُ الحَکيمُ ( (خداوندا!) همانا تو دانا و حکيمي. )(6)
حکيم به ذاتي اطلاق مي شود که قول و فعلش از سر حکمت و راستي است؛ ظاهر و باطن اشياء را مي داند و بر اساس حکمت و مصلحت عمل مي کند.
خواص:
1- براي باز شدن دريچه اي از حکمت به عالم قلب و دل، بعد از نيمه شب 87 مرتبه ذکر« يا حکيم» گفته شود.
2- براي پيدا کردن گمشده يا معلوم شدن مجهولي بر ذکر « يا حکيم» در طي شبانه روز مداومت شود.
18- بصير( يناي هميشگي)
انَّ اللهَ بِما تَعمَلُونَ بَصيرٌ (همانا خداوند به آنچه انجام مي دهيد، بيناست.)(7)
خداوند متعال بصير به ذات است و براي ديدن، نيازي به آلت بينايي( چشم) ندارد و به همه امور چه پنهان، چه آشکار بيناست.(8)
خواص:
1- براي راه يابي به امور پنهان و بصيرت پيدا کردن در هر روز 101 مرتبه « يا بصير» خوانده شود.
2- براي اين که بهتر و سريعتر به نتيجه بالا برسند، 10 جمعه متوالي، بعد از نافله صبح تا قبل از ظهر، 302 مرتبه ذکر « يا بصير» خوانده شود.
19- سميع( هميشه و بسيار شنونده)
وَاللهُ سَميعٌ عَليمٌ (و خدا به اقوال و احوال همه شنوا و داناست. )(9)
اِنَّکَ انتَ السَّميعُ العَليمُ ( ( خداوندا) همانا تو شنونده دانا هستي.) (10)
انسان در شنيدن، علاوه بر نيروي شنوايي به آلت شنوايي(گوش) هم نياز دارد ولي خداوند متعال، سميع به ذات است، يعني بدون نياز به آلت شنوايي تمامي گفت و شنودها، سر و نجوا(11) ، جَهر(12) و اِخفا (13) و نُطقها و سکوتها را بي هيچ واسطه اي مي شنود و همه براي او يکي است.
خواص: براي استجابت دعا قبل از اذان صبح يا بعد از نماز نافله صبح ( بعد از اذان) 180 مرتبه ذکر« يا سميع» خوانده شود. تعداد کبير اين ذکر 180 و تعداد وسيط آن 18 و تعداد صغير آن 9 مي باشد.
20- حميد( ستوده و پسنديده )
انَّ اللهَ غَنيٌّ حَميدٌ (همانا خداوند از خلق بي نياز و به ذات خود ستوده است. )(14)
حميد، اوست که استحقاق حمد و ستايش دارد و در حال شدت و رخاء (15) مورد ستايش قرار مي گيرد. اوست که ابتدا خلقت نموده و اوست حکيمي که در افعال او غلط و خطا وجود ندارد.
خواص:
1- براي متخلق شدن (16) به اخلاق خدايي و رفع صفت لغوگويي و فحاشي در هر روز 62 مرتبه ذکر « يا حميد» خوانده شود.
2- براي رفع صفت لغوگويي و فحاشي شخصي که به راحتي قابل اصلاح نيست، اسم « يا حميد» و يا «الحميد» داخل ظرفي نوشته شود، سپس درون آن آب ريخته تا نوشته ها شسته شوند و بعد به شخص مورد نظر داده شود که بنوشد.
3- براي رسيدن به منظور بالا( مورد 2) کنار غذايي که شخص قصد خوردن آن را دارد 62 مرتبه ذکر« يا حميد» خوانده شود.
21- غني( هميشه بي نياز)
اِنَّ اللهَ غَنيٌّ حَميدٌ، (همانا خداوند، بي نياز ستوده است.)(17)
خداوند متعال، غني مطلق است،(18) طبق فرمايش قرآن کريم، تمام ممکنات در قبال او فقير هستند: يا ايُّها النّاسُ انتُمُ الفُقَراءُ الَي اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِيُّ الحَميدُ (اي مردم! شما همگي به درگاه خداوند متعال نيازمند و محتاجيد و تنها خداست که از هر چيز بي نياز و غني بالذّات و ستوده است.)(19)
خواص:
1- براي جلوگيري از فقر و بهبودي وضعيت مالي در هر روز 100 مرتبه ذکر« يا غني» خوانده شود.
2- براي رفع شديد و ضيق معيشت و همچنين غناي معنوي 10 جمعه متوالي هر بار 1060 مرتبه ذکر « يا غني» گفته شود.
3- براي نجات پيدا کردن از فقر و زياد شدن روزي در هر روز 110 مرتبه اين دعا خوانده شود: اللّهُمَّ اغننِي بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ،(20) اين دعا را حضرت رضا(ع) در عالم خواب به مرحوم ملا زين العابدين گلپايگاني، استاد ميرزاي شيرازي، سفارش فرمودند.
22- واسع( گشايشگر و بي نياز)
واللهُ واسِعٌ عَليمٌ،(خدا به حقيقت، توانگر و داناست.)(21)
واسع، آن غني مطلق است که فقر را برطرف مي کند و تمام حاجات را برآورده مي کند و به رزق، وسعت مي بخشد.
خواص:
1- براي وسعت رزق در هر روز 137 مرتبه ذکر« يا واسع» خوانده شود.
2- براي وسعت پيدا کردن علم در هر روز 137 مرتبه ذکر« يا واسع» خوانده شود.
3- براي رفع خوف و ترس دل در هر روز 137 مرتبه ذکر« يا واسع» خوانده شود.
23- رؤوف( بسيار مهربان)
انَّ اللهَ بِالنّاسِ لَرَئوفٌ رَحيمٌ (همانا خداوند بر مردم، رئوف و مهربان است.)(22)
خداوند صاحب رأفت و مهرباني توأم با نوازش است و او رحمان است و رحيم؛ و رئوف، به معني رحمان است و مراد از رأفت و رحمت واسعه خداوند، محمد و آل محمد(ع) هستند و اگرچه همه اهل بيت، مظهريت نام خدا را دارند، در ميان اين دودمان پاک، رأفت صفت زبانزد حضرت علي بن موسي الرضا(ع) مي باشد.
خواص:
1- براي کشيدن دل شخصي( اشخاصي) به سوي خود و مهربان کردن او در هر روز 10 مرتبه ذکر« يا رؤوف» خوانده شود.
2- اگر کسي به شما ظلمي کرده و مي خواهيد نسبت به شما مهربان و از ستم خود نادم( پشيمان) شود و حتي عذرخواهي کند، در روز جمعه، بعد از نماز صبح 200 مرتبه ذکر« يا رؤوف» بگوييد.
24- بَديعُ الَّسمواتِ وَالأَرضِ (هم او آفريننده آسمانها و زمين است.)(23)
خداوند مبدع است؛ يعني ابداع کننده خلق از عدم به وجود. هيچ مخلوق يا ممکني در هيچ مقامي مبدع نيست جز خداوند متعال، حتي 14 معصوم.
خواص:
براي راه يافتن به علوم غريبه، روز شنبه که متعلق به اين امر است، به نيت اين عمل، غسل انجام داده و دو رکعت نماز، مثل نماز صبح خوانده و سپس هفتاد هزار مرتبه بدون توقف و حرف زدن در بين ذکر گفتن، ذکر« يا بديع » بگويد؛ سپس به تعداد 700 عدد حرف « ز» را روي کاغذ سفيدي نوشته و هنگام غروب آفتاب کاغذ را در قبرستان زير خاک مدفون سازد و در حين مدفون کردن کاغذ، 70 مرتبه بگويد: يا مُبدِعُ يا عَلاّمُ. توجه شود که هنگام دفن کاغذ، کسي نبايد عامل را ببيند. در موقع گرفتن ذکر« يا بديع»، اگر در حالات عامل، تغييري غير عادي پيش آيد، نبايد بترسد. زنان، بدون اذن شوهران خود، اجازه اين کار را ندارند و توفيق نمي يابند. (24)
25- قابض( گيرنده و گردآورنده)
وَاللهُ يَقبِضُ وَ يَبسُطُ (و خدا در فرو مي گيرد و برمي گشايد.)(25)
معني ديگر قابض، مالک است. يعني همه ممکنات در ملکيت خداوند مي باشند. از ذکرهاي دائمي حضرت عزرائيل(ع)، « يا قابض» مي باشد.
خواص:
براي گرفتن حق از غاصب حق، 903 مرتبه ذکر « يا قابض» خوانده شود.
26- باسط ( گشاينده، دهنده)
وَاللهُ يَقبِضُ وَ يَبسُطُ (و خدا در فرو مي گيرد و برمي گشايد. )(26)
باسط، منعمي (27) است مفضل(28). خداوند متعال، دست دهنده دارد. منعم حقيقي، اوست و تمامي نعمات در يد او و مخلوق اوست. مظهر اسم« باسط» خداوند در اين زمان، وجود مقدس حضرت مهدي(عج) است و وسيله ايصال(29) کل نعمات، ايشان مي باشند. « يا باسط»، از ذکرهاي دائم حضرت ميکائيل(ع) است.
خواص:
1- جهت جلوگيري از فقر، بخل، مرض و براي غني شدن از نظر مادي در هر روز بين الطلوعين( بعد از طلوع فجر تا قبل از طلوع آفتاب) 10 مرتبه « يا باسط» خوانده شود.
27- قريب( نزديک)
وَ اذا سَأَلَکَ عِبادي عَنّي فَإنّي قَريبٌ ( ( اي رسول!) هرگاه بندگان من از دوري و نزديکي من از تو بپرسند، من به آنها نزديکم. )(30)
حق تعالي، به واسطه علمش بر همه موجودات و خلوقات، حتي از خودشان به آنها نزديکتر است و هيچ پرده اي در برابر قرب او قرار ندارد؛ اما اين حجابهاي نوراني و ظلماني ماست که سبب مي شود از نور الهي کمتر بهره مند شويم وگرنه خدا از رگ گردن به ما نزديکتر است.
خواص:
جهت رفع تمام دشواريها در هر روز 312 مرتبه « يا قريب» ( و يا حداقل 30 مرتبه) خوانده شود.
28- قدير( بسيار و هميشه توانا)
إنَّ اللهَ عَلي کُلِّ شَيءٍ قَديرٌ (همانا خداوند بر همه چيز قادر است.)(31)
القَديرُ فَعيلُ وَ الفَعيلُ أبلَغُ مِنَ الفاعِلِ، قدير بر وزن فعيل است و فعيل در توان، قدرتمندتر و رساتر از فاعل است. قدير، ذات مقدسي است که بر هر امري که مشيّت و اراده او بدان تعلق گيرد توانا است و در ايجاد هيچ ممکني عاجز نيست و بيرون رفتن از تصرف او محال است. وجوب ذاتي او از همه جهات و حيثيات و حقيقت او، صرف همه کمالات است و هيچ يک از کمالات او محدود نيست بلکه نامتناهي مي باشد.
اقرار به اين مطلب، امري است فطري همچنان که اقرار به اصل وجود صانع عالم از فطريات کافه مصنوعات(32) است و همه اشيا از ذَوي العقول(33) و علويات (34) ، سفليات(35) و مجردات(36) و ماديات، به آن معترفند. همچنين همه آنها به اقتضاي فطرت اصليه ذاتيه خود اقرار دارند که تنها خدا، قادر متعال است.
خواص:
هر کس اسم « القدير» را در وقت وضو بسيار بگويد بر دشمن غالب شود و به جهت قوت قلب و تسلط بر امور و اندازه قرار دادن هر چيزي اين ذکر، مجربست. براي اين قسم، تعداد ذکر نشده است و بايد بر آن مداومت نمود.
29- تواب( بسيار رجوع کننده- توبه پذير)
إنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (همانا او توبه پذير و مهربان است.)(37)
يکي از وسايلي که به وسيله آن مي توان پس از ارتکاب معصيت و غفلت دوباره به پيشگاه خداوندي تقرب پيدا کرد توبه است. خداوند مهربان، بلافاصله بعد از ندامت و عزم بنده بر ترک معاصي، پذيراي توبه عبد مي شود. مرحله نخست توبه، ندامت است و هم در اين مرحله است که بخشش و غفران و محبت خداوند، شامل حال بنده مي شود. چنانچه قرآن کريم نيز مي فرمايد:
إنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ و يُحِبُّ المُتَطَهَّرينَ (همانا خدا آنان را که پيوسته به درگاهش توبه و انابه (38) کنند و نيز پاکيزگان که از هر آلايش دورند را دوست مي دارد. )(39)
امام باقر(ع) نيز در توصيف وسايل قرب به خدا و پذيرش توبه مي فرمايند: رشته اتصال بين رضوان خدا و مخلوقات، ما هستيم.(40)
خواص:
به جهت نجات از وسوسه هاي شيطاني و ترس از جن هر روز بعد از نماز صبح 30 مرتبه ذکر « التواب» خوانده شود و در هنگام گرفتاري شديد به وسوسه، به تعداد کبير اين اسم که 409 مرتبه مي باشد ذکر گفته شود.
پاورقي:
1- بقره/ 255.
2- بقره/ 234.
3- بقره/ 231.
4-علم الهامي.
5- در بحارالانوار/ج70 /ص139/ روايت5/ باب 52، مضمون عبارت فوق به صورت ديگري آمده است: وَالعِلمُ نورٌ يَقذِفُ اللهُ في القَلبِ مَن يُريدُ ان يَهدِيَهُ.
6- بقره- 32
7- بقره/ 110.
8- چرا که اگر ذات اقدس اله، العياذ بالله، براي ديدن به آلتي مانند چشم نيازمند باشد، آنگاه محتاج به غير خود است و هر چيز که محتاج به غير خود است، ناقص است و خداوند از هر نقصي مبراست.
9- بقره/ 224.
10- بقره/ 127.
11- گفتگوي پنهان و در گوشي .
12- صداي بلند.
13- صداي آهسته.
14- بقره/ 267.
15- آساني و راحتي.
16- يعني مجهز شدن به اخلاق و صفات.
17- بقره/ 267.
18- يعني هرگز، در هيچ جا و از هيچ بابتي، به هيچ چيز و هيچ کس و .... محتاج نيست.
19- فاطر/15.
20- اين دعا در: بحارالانوار/ ج86/ ص44/ روايت54/ باب38 و نيز بحارالانوار/ ج87/ ص317/ روايت13/ باب13 آمده است.
21- بقره/ 247و261و268- آل عمران/73- مائده/54 – نور/32.
22- بقره/123.
23- بقره/117 و انعام/101.
24-« علوم غريبه» يا علوم« فاطمي»، دانشهايي نهاني است که به واسطه آنها مي توان در قواي طبيعي و نيز در عالم ملکوت رسوخ کرد و بر برخي حقايق آگاهي يافت و به بعض امور ناشدني دست يازيد.
25- بقره/ 245.
26- بقره/245.
27- نعمت دهنده.
28- برتر و بالاتر از سايرين .
29- رسيدن نعمات از حضرت احدي به مخلوقات.
30- بقره/186.
31- بقره/ 20و 106 و 109و 148 و 259- آل عمران/ 165- نحل/77 – نور45- عنکبوت/20- فاطر/1 و طلاق/12.
32- همه مخلوقات.
33- موجودات فاقد قدرت انديشه.
34- موجودات عوالم بالا و روحاني، مانند ملائک.
35- موجودات عوالم پايين مانند سنگ و گياه و حيوان.
36- موجوداتي که از مکان و محدوديتهاي مادي، فارغند.
37- بقره/ 37 و 54.
38- زاري و شيون از بابت پشيماني از ارتکاب معاصي.
39- بقره/ 222.
40-بحارالانوار/ ج25/ ص22/ روايت38/ باب1.
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: